Gå til hovedindholdet

Opgaver og oplevelser for små og store – 'grydeklart' til mange fag

Spændende historier fra Kenya, masser af faglighed og faktastof, kreativitet, leg og bevægelse.



Årets undervisningsmateriale indeholder alt, hvad du skal bruge til et varieret, sjovt og lærerigt forløb om børneliv i Kenya. Få overblik over fag, forløb og opgaver her.

I materialet finder du ”grydeklare” forslag til et spændende grundforløb samt til en række faglige opgaver og miniforløb med tilhørende opgaver, som du kan supplere undervisningen med. Materialet understøtter Fælles Mål og er tilrettelagt, så både elever i 1.-2. klasse og 3.-5. klasse kan være med.

Forenklede Fælles Mål - og læringsmål

Alle opgaver er beskrevet trin-for-trin og ligger klar som printvenlige opgaveark i hjemmesidens lærer-univers i Opgavebanken. I lærervejledningen finder du en samlet oversigt over, hvilke kompetencer og mål, hver enkelt opgave tilgodeser i hvert fag. Og i hvert opgaveark får du en oversigt over de målpar, der understøttes, plus et forslag til læringsmål og tegn på læring, så det er nemt at dokumentere elevernes faglige udbytte.

Grundforløb og fagmoduler

Rigtigt mange lærere bruger materialet over flere uger i et eller flere fag – eller til fulde temauger i alle fag. Men mindre kan også gøre det. I lærervejledningen får du et forslag til et godt og varieret grundforløb – plus en række fagmoduler med opgaver, du kan ”plukke i” efter behov.

Lærervejledningen og læreruniverset på hjemmesiden rummer tilsammen alt, hvad du skal bruge.

Materialets opgaver og tematikker er koblet til filmene i Filmbanken og til elevbogens fortælling 'Den store plan' af Kim Langer, og de indeholder et miks af fagfaglige og kreative opgaver, aktiviteter, klassediskussioner og arbejde med at researche og formidle stof med web-værktøjer.

Til Dansk, Natur/teknologi og Billedkunst

Dansk:

Den danskfaglige undervisning tager afsæt i kim Langers fortælling 'Den store plan'. I opgaverne kan eleverne bl.a. lege med fortællingens sprog og karakterer, genfortælle, opføre læseteater og skabe deres egne fotohistorier. Til hvert kapitel i bogen er der forslag til temaer, som du kan tage op i klassen – blandt andet om børns rettigheder og levevilkår i Kenya og i Danmark.

Eleverne kan også lave deres egne flotte, virtuelle ”Børnenes Egen U-landskalender”, som kan sendes digitalt til f.eks. forældrene eller venskabsklassen. Læs mere om web-værktøjet her.

Den aktivitet kan du til de ældre klasser udvide med et lille scenariebaseret Dansk-forløb om kommunikation. Her lærer eleverne at arbejde med målgrupper, at disponere og at skrive en god overskrift og en billedtekst.

Karen Blixen:
Der kommer en fortælling, en faktabog på hjemmesiden og opgaver knyttet til Karen Blixen og hendes liv i Kenya.

Natur/teknologi:

Adgang til rent drikkevand er en af de store udfordringer i Kenyas Turkana-region. Det gælder ikke mindst for de mange, der bor langt væk fra de større byer. Vandet fra Turkana-søen kan ikke drikkes og i skolen lærer de turkanske elever, hvordan man kan filtrere vand med forhåndenværende materialer. Det kan I også prøve. Vi tilbyder en opgave, hvor I arbejder med hypoteser om rent vand og afprøver dem ved selv at eksperimentere med vandfiltrering. Desuden får I arbejdet med verdensmålet om rent drikkevand til alle.

Klimaforandringerne er en anden stor udfordring for Turkana-folket. Perioder med tørke har altid været en del af livsvilkårene, men tørkerne er blevet hyppigere. Omvendt kan der pludselig komme så meget nedbør på en gang, at oversvømmelser tvinger folk til at flytte. Årstiderne opfører sig ikke som de plejer. I en af opgaverne kan I arbejde med temaet, mens I bygger jeres egne vejrstationer. Og så er vind nu en voksende kilde til elektricitet i Kenya. Afrikas største vindkraftprojekt i Lake Turkana støttes af Danmark, så hvorfor ikke prøve at bygge jeres egne vindmøller i klassen?

Endelig finder du både opgaver, quizzer og faktabøger om Kenyas spændende dyreliv.

Opgaverne bruger 'IBSE-metoden', hvor eleverne både skal reflektere og selv være aktive. De bliver sat ind i et problem, skal selv opstille hypoteser og selv undersøge, hvordan de fungerer i praksis. Metoden virker motiverende og er god til at differentiere undervisningen, f.eks. mellem de mere teoretisk og mere praktisk stærke elever.

Billedkunst:

I Billedkunst kan I arbejde med kenyanske farver, motiver og materialer. Eleverne kan bl.a. arbejde med de farverige motiver fra Kenyas stammer, lave flotte keramik-fisk og Turkana-smykker, bygge sjove fugleskræmsler eller skabe deres egen kreative foldebog med inspiration i årets materiale.

Madkundskab:

I Madkundskab eller som del af en festlig afslutning kan eleverne være med til selv at lave nogle nemme og velsmagende, traditionelle retter fra Kenya. Der er opgaveark med opskrifter, som er forenklede og lige til at gå til.

Faglig bevægelse:

Bevægelse knyttet til den faglige aktivitet fremmer læringen. Derfor får du også en række forslag til aktiviteter I kan lege, spille og konkurrere i. I materialet finder du instruktioner til det hele. Det er Folkekirkens Nødhjælp, der sammen med deres lokale folk i Kenya har fundet på en række aktiviteter, børn også er glade for i Kenya. F.eks. sanglegen Nyuki-Nyuki, Brikicho der er dåseskjul på kenyansk, brætspillet Shisima og Nyama-Nyama-Nyama, der egentlig handler om kød!

Brug materialet med eller uden IT:

Hjemmesiden rummer mange muligheder for at eleverne kan arbejde selvstændigt – alene eller i grupper – med research og digitale elevproduktioner, men undervisningen kan også gennemføres uden brug af IT. Læs fx den trykte elevbog, vis film i klassen og brug de mange opgaveark med faglige og kreative aktiviteter.

Web-tema: Helt tæt på tre kenyanske børn

Folkekirkens Nødhjælp producerer et spændende tema på hjemmesiden, hvor dine elever kommer helt tæt på tre børn fra Kenya. De kommer fra forskellige kår og egne af landet. I lærer børnene at kende igennem videoer, fotoalbum og vennebøger, der gør eleverne klogere på de kenyanske børns helt almindelige hverdag: hvor sover de, hvor spiser de, hvilke pligter og hvilke interesserer har de, og hvad drømmer de om? Med de tilhørende opgaver får eleverne også mulighed for at sammenligne deres egen hverdag og drømme med børn, der er vokset op 6.000 kilometer væk på et helt andet kontinent.

Bestil klassesæt nu

Trykt klassesæt 249 kr

NB: Prisen stiger 1. juli

  • 30 elevbøger
  • 2 lærervejledninger
  • Adgang til app og web

Læs mere og bestil

Bestil gratis download
(med bøgerne som pdf)

Årets sang med musikvideo og leg

’Her bor jeg’ – på en ny måde: Lotte Kærså har sagt ja til at lade Folkekirkens Nødhjælp genindspille hendes skønt jazzede børnehit fra 80’erne med en kendt, dansk sanger.

Sangen handler om at være nysgerrig på andre børn og se andres måde at leve på. I den nye udgave kommer vi også helt til Kenya. Der bliver også dans og leg til sangen – med inspiration både fra den store verden og fra Lotte Kærså selv, der jo har præget dansk musikpædagogik i årtier.

Få nyhedsbrevet - og ekstra muligheder

Med U-landskalenderens nyhedsbrev til lærere får du tilbud om materialer og muligheder fra Danida – og opfølgning på resultaterne. Kommer 3-4 gange årligt.

Tilmeld dig til nyhedsbrevet

Mening om materialet

Hvor er det stærkt at producere et undervisningsmateriale, der kan rumme alt dette helt ned i indskolingen.”

Det siger didaktikerne

Se lærervejledning fra 2020

Den nye bog for 2021 får helt nyt indhold, men sidste års bog giver dig et godt indtryk af, hvordan den nye bog vil fungere som værktøj for dig.

Download lærervejledning fra 2020 (pdf)

Se elevbogen fra 2020

Den nye bog for 2021 får selvfølgelig komplet nyt indhold, men sidste års bog giver dig et godt indtryk af, hvordan dette års bog vil se ud og fungere.

Download elevbogen fra 2020 (pdf)

Del på Facebook