Gå til hovedindholdet Gå til undermenuen

Fagmoduler til Dansk

Undervisningsmaterialet rummer mange gode danskfaglige aktiviteter, som du kan supplere grundforløbet med. Fra læsning på forskellige niveauer, genfortælling og læseteater, over samtaler, foldebøger og formidling til et komplet miniforløb om kommunikation. Og i år kan du også lade dine elever møde Karen Blixen – i en fortælling og en opgave.

I Opgavebanken finder du en lang række varierede aktiviteter til Dansk, som du kan opbygge dit forløb med. De passer godt sammen med årets bog og med årets film i Filmbanken – og du kan krydre dit forløb med leg, bevægelse, musikvideo, mad og andre kreative opgaver, der alle handler om de samme tematikker.

  • Masser af læsetræning: I elevbogen 'Den store plan' er der både hovedhistorien, tre korte kenyanske dyrefabler med lavt lix og masser af små faktatekster. Samt Kim Langers genfortælling af en historie fra Karen Blixens 'Den afrikanske farm'. Og på hjemmesiden ligger alle disse fortællinger også som skærmbøger, hvor man kan læse teksten side for side og få den læst op af Kim Langer selv. Du finder dem også som rene lydbøger, hvis I vil nøjes med at lytte sammen i klassen.
  • Tal om tematikkerne i 'De store plan': I opgaven ’Forslag til samtale’ får du inspiration til at perspektivere historiens temaer sammen med eleverne – kapitel for kapitel. Kim Langer har selv skrevet forslagene til emner at tale om og undre sig over sammen.
  • Genfortæl 'Den store plan': I denne opgave får I en klassisk danskaktivitet, hvor eleverne udvælger fotos fra bogen og gengiver historiens plotpunkter mundtligt eller skriftligt.
  • Læseteater: Arbejd med elevbogens tre små kenyanske dyrefabler som dramatiseret højtlæsning eller som teaterstykke i klassen. Du finder dem klar til brug. omskrevet til replikker i opgavearket.
  • Lav en fin foldebog: Der er megen danskfaglighed - og Billedkunst - i at arbejde med de populære foldebøger, hvor eleverne samtidig skal formidle et stof. Find foldevejledning i opgavearket.
  • Faglig læsning om Kenyas dyr: 12 helt korte tekster om Kenyas ikoniske dyr og livet på savannen – skrevet i lix 18, så 2.-3. klasse kan selvlæse. Teksterne ligger samlet i Opgaveark 5.
  • Mød Karen Blixen: Den store danske forfatter boede mange år i Kenya – i kolonitiden. I elevbogen kan I læse Kim Langers gendigtning af Karen Blixens fortælling om antilopekiddet Lullu og tjeneren Kamante, som Rungstedlund har givet U-landskalenderen lov til at bruge i dette års bog. Plus en side om Karen Blixens liv i Kenya. I den tilhørende opgave arbejder I med billedsprog som hos Blixen – og en safarileg til børn, som hun selv opfandt.
  • Lav flotte fotohistorier eller en digital kalender: Eleverne formidler deres nye viden om Kenya, enten ved at lave digitale fotohistorier eller lave en interaktiv kalender, som de kan sende til f.eks. forældrene. Eleverne undersøger, læser, udvælger, disponerer, skriver og præsenterer. Værktøjerne ligger her på hjemmesiden og er nemme at arbejde med. Alle de vigtigste tekster kan læses højt, så også de mindste kan være med.

Miniforløb om kommunikation til 3.-5. klasse

Her lærer dine elever en masse om kommunikation – tilrettelagt på en praktisk, sjov og scenariebaseret måde med tre gode opgaver. Eleverne lærer både om målgruppe, disponering, overskrifter, billedtekster og markedsføring – men i børnehøjde og med helt enkle øvelser, der er lige til at bruge i klassen. Opgaverne er lavet af kommunikationsfolk i samarbejde med dygtige danskkonsulenter. Eleverne omsætter også deres nye viden i et flot slutprodukt: Deres helt egen digitale lågekalender, som bliver endnu bedre med den nye indsigt.

  • Hvem er målgruppen?: Med tre enkle øvelser lærer eleverne, hvordan man fortæller til en målgruppe.
  • Lav gode overskrifter og billedtekster: Eleverne lærer om gode overskrifter og den vigtige billedtekst, der både skal fortælle en historie og spille sammen med et foto.
  • Lær at disponere: Med enkle øvelser lærer eleverne om at udvælge stof, at gruppere i emner og at finde en god rækkefølge.
  • Børnenes egen U-landskalender: Eleverne producerer deres egen digitale lågekalender, hvor de bag lågerne formidler om årets land – i form af fotos, overskrifter og billedtekster. Kalenderen skal laves til en målgruppe, f.eks. forældrene eller en venskabsklasse. Modtagerne får adgang til at se kalenderen på computer eller mobil, hvor de kan åbne lågerne. Efter opgaverne bliver deres kalender endnu bedre.

Læs mere her:

Find beskrivelsen af danskmodulerne og kommunikationsforløbet i lærervejledningen på side 42-43. Hvis du ikke har en trykt udgave, kan du hente den som PDF her.

Moduler til dansk (uddrag af lærervejledning som pdf)

Her er opgaverne

Se opgaverne til dette forløb. De rummer differentierede aktiviteter fra 1.-5. klasse.

Opgavebanken

Fælles Mål – og læringsmål

Eleverne får solidt fagfagligt indhold med sig i al den tid, I arbejder med Børnenes U-landskalender.

I hver enkelt opgave kan du se, hvilke kompetencer og målpar, den særligt understøtter. Du får også inspiration til at formulere læringsmål og tegn på læring. Find opgaverne i Opgavebanken. I lærervejledningen kan du på side 54 se en samlet oversigt over alle de kompetencemål, materialet understøtter i de enkelte fag – og hvilke opgaver, de særligt gælder.

Del på Facebook