Opgavebank
Her finder du alle opgaver til Børnenes U-landskalender 2021 om Kenya. De er lige klar til at bruge og rummer masser af fagfaglige vitaminer. Opgaverne er gratis, og du kan bruge dem enkeltvis – eller som en del af et forløb.
De inddrager bl.a. leg, bevægelse, kreativitet, produktion, formidling og praktiske eksperimenter. Hver opgave er differentieret efter klassetrin og understøtter væsentlige kompetencemål i Forenklede Fælles Mål.
Vælg fagligt fokus:
Opdag Kenya
En god introduktion til Kenya og årets bog med film, fakta, fotos, musik og quiz. Eleverne går på opdagelse på hjemmesiden og formulerer undre-spørgsmål.
Forslag til samtaler
Forslag til gode samtale-emner til fortællingen 'Den store plan', kapitel for kapitel. Emnerne er lavet af forfatteren, Kim Langer, selv.
Læseteater i klassen
Opfør sjove dyrefabler som små teaterstykker i klassen - eller for forældrene. Elevbogens tre korte fabler er her omskrevet til læseteater.
Genfortæl 'Den store plan'
Genfortæl 'Den store plan'
Faglig læsning: Kenyas dyr
12 helt korte, faglige tekster om Kenyas savanne og de spændende dyr. Skrevet med en Lix på 18 til nye læsere.
Mål vind og vejr – byg en vejrstation
Hvad er forskellen på vejr og klima? Eleverne finder ud af, hvordan man kan måle vejret – og de skal selv bygge en simpel lille vejrstation og måler på det i nogle dage.
Opgave 6
- 1.-2. og 3.-5. klasse
- 2 lektioner
- Forsøg, konstruktion, indsigt i vejrmålinger
Byg jeres egen vindmøllepark
Eleverne skal prøve kræfter med vinden. Klassen bygger en hel lille vindmøllepark og ser grundprincippet. Vindkraft er også blevet vigtig i Kenya.
Rens vandet som børnene i Turkana
Eleverne indkredser selv forskellige muligheder for at rense vand med en enkel forsøgsopstilling. De reflekterer over livsvilkår i Kenya og i Danmark. Rent drikkevand er et stort problem i Turkana.
Opgave 8
- 3.-5. klasse
- 2-3 lektioner
- Forsøg, konstruktion, indsigt i vandrensning
Dyrebiografi – den plettede hyæne
Hvorfor ser dyrene ud, som de gør? Og hvordan kan man beskrive dem i en dyrebiografi, hvor man bruger metoden med de 7 F’er: Føde, Form, Farve, Findested, Formering, Fjender og Forsvar.
Opgave 9
- 1.-2. og 3.-5. klasse
- 2-3 lektioner
- Produktion, refleksion om dyreklasser
Savanne-stratego
Her skal eleverne jagte hinanden og lege rovdyr, byttedyr, malariamyg og tykhuder på savannen. Og I taler om bl.a. fødekæder og fødenet.
Lav en fakta-foldebog om Kenya
Med foldebøger kan eleverne lave et fagligt og kreativt produkt, hvor de kan udtrykke sig i ord og billeder, form og rum. De fordyber sig og laver et produkt, de er stolte af.
Opgave 11
- 1.-2. og 3.-5. klasse
- 2-4 lektioner
- Produktion, kreativitet, research, fremlæggelse
Uroer eller julepynt med skyer og fisk i keramik
I laver flotte keramikfisk, der vil kunne bruges som julepynt eller til at hænge op i en uro. I opgavearket er der skabeloner, og I kan vælge at arbejde med andre materialer end keramik.
Opgave 12
- 1.-2. og 3.-5. klasse
- 2-4 lektioner
- Keramik (eller andre materialer), produktion, kreativitet
Lav sjov skraldekunst
I slum-området Kibera i Nairobi er der mange, som laver smykker af plastikflasker og andet affald. Nu skal eleverne gøre dem kunsten efter. De skal finde affald og bruge det til at producere egne værker.
Turkana-folkets farver og mønstre
Eleverne ser på billeder af Turkana-stammen og laver deres egne mønstersamlinger. De lærer om farvecirklen, komplementærfarver og komplementærkontrast – og hvordan man bygger et mønster af geometriske former. Og så kan de farvelægge flotte mønstre og dragt-skabeloner.
Opgave 14
- 1.-2. og 3.-5. klasse
- 2-4 lektioner
- Produktion, kreativitet, mønster-geometri, farvelære
Lav flotte mønstre med masai-skjoldet
Her arbejder eleverne med geometri. Gennem flytninger og spejlinger lærer de at skabe og forudsige mønstre med forskellig systematik i. De arbejder undersøgende med én bestemt figur – ellipsen, som kommer fra masaiskjoldet i Kenyas flag.
Sjove lege fra Kenya
Her får I instruktion til en stribe sjove lege, som er populære blandt børn i Turkana og i resten af Kenya. I flere af dem skal eleverne bruge kroppen – udendørs eller indendørs!
Syng med Wafande: Her bor jeg
Syng med på årets sang og musikvideo – og I kan også bevæge jer til. Wafande har indspillet Lotte Kærsås børneklassiker 'Her bor jeg', der handler om, at børn kan have forskellige livsvilkår.
Nem mad fra Kenya
Her får I en række nemme opskrifter på små, typiske retter fra Kenya, som er børnevenlige og nemme at lave. Retterne er uden kød, men nogle af dem er lækkre at kombinere med f.eks. et stykke kylling.
Portrætter: Mød Kenyas børn
Lær kenyanske børn at kende – med små film, fotoalbum, vennebøger og tidshjul. Med Folkekirkens Nødhjælps portrætter kommer I helt tæt på hverdagen hos tre børn, der lever meget forskelligt. Og I laver selv vennebøger, tidshjul og sammenligner levevilkår.
Lav spændende fotohistorier
Lav flotte fotohistorier om livet og naturen i Kenya. Med det enkle fotohistorie-værktøj her på hjemmesiden skal eleverne researche, udvælge billeder/lyde og skrive korte tekster. De ender med at præsentere et flot digitalt produkt. Der er 11 fotohistorier at vælge mellem.
Opgave 20
- 1.-2. og 3.-5. klasse
- 1-3 lektioner
- Produktion med IT, research, refleksion, præsentation
Skriv til en målgruppe
Lær, hvad målgrupper er, og hvordan man bedst fortæller til dem i tre enkle øvelser. Brug den nye indsigt til at lave en endnu bedre 'Børnenes Egen U-landskalender'.
Billedtekst og overskrift
Lær med tre øvelser, hvordan en god billedtekst gør et foto mere spændende og informativt. Og hvad er en god overskrift? Brug den nye indsigt til at lave en endnu bedre 'Børnenes Egen U-landskalender' – eller fotohistorie.
Lær at disponere
Disponering gør al formidling bedre. Lær nogle tricks gennem tre enkle øvelser. Og brug den nye indsigt til at lave en endnu bedre 'Børnenes Egen U-landskalender'.
Lav Børnenes egen U-landskalender
Sådan laver I en flot digital kalender til f.eks. forældrene, spækket med fotos og fakta om Kenya. Her får læreren en stribe ekstra tricks og muligheder – til at arbejde lynhurtigt eller i en grundigere proces. Kalenderen kan bruges til jul eller som f.eks. uge- eller månedskalender.
Opgave 24
- 1.-2. og 3.-5. klasse
- 2-8 lektioner
- Produktion med IT, research, kommunikation, præsentation, scenariebaseret
Leg og fortæl med Karen Blixen
Mens Karen Blixen boede i Kenya, skrev hun den lille historie 'Lullu og Kamante', der er genfortalt i elevbogen. Mød Karen Blixen og kolonitiden, arbejd med hendes billedsprog – og prøv hendes helt egen safarileg!